Mucenicii Baneasa

Luna Martie este prima luna de primavara, este luna care vesteste renasterea naturii, luna in care sarbatorim martisorul si femeia, dar pentru mine, luna martie, este luna nostalgiei, a bucuriei si a nerabdarii de a savura unul din preparatele preferate ale copilariei.

De fiecare data, in luna martie, ma reintorc pe taramurile de poveste ale copilarie si retraiesc clipele minunate in care nerabdarea atingea cote maxime, pana cand bunica ne servea cu o strachina aburinda de mucenici fierti, scortisoara si nuca coapta. Si acum parca este atunci, inchid ochii si vad mainile magice ale bunicii cum framanta aluatul, cum rupea bucati micute din el, il rasucea si forma mici opturi. Tropaiam pe langa ea si intotdeauna o intrebam:

“- Cand sunt gata? Mai dureaza mult?”, iar bunica cu vocea ei blajina imi raspundea de fiecare data, cu aceiasi caldura si acelasi calm:

“- Acum, acum, mai ai putina rabdare!”

Dar mie mi se parea ca trece o vesnicie si chiar daca nu era atat, dura ceva timp. Dupa ce ii forma, ii aseza in tava, ii usca si apoi ii fierbea. Era un intreg proces, care implica timp si rabdare.

Am crescut cu acesti mucenici, iar de fiecare data, asteptam cu nerabdare anul viitor pentru a face bunica din nou mucenici.

Anii au trecut, din pacate, bunica nu mai este printre noi, iar aceasta traditie, de a face mucenicii, i-a revenit mamei mele. Ce pot sa spun? Chiar daca am devenit matur, comportamentul a ramas acelasi…. Nu vine bine martie, ca incep cu intrebarile:

“Mami, cand faci mucenicii? Cand ii fierbi?”

Iar nerabdarea nu vrea deloc sa-si iasa din drepturi si e la fel de mare ca in copilarie.

Anul acesta, martie a inceput cu dreptul, m-am inscris in Spring SuperBlog. Este primul an in care particip si nestiind cum se desfasoara, sunt putin stangace… am vazut prea tarziu ca prima proba a inceput deja. Am trimis datele pentru a primi pachetul cu mucenici de la Baneasa, sponsorul acestei probe si chiar daca am banuit ca nu voi avea timp pentru a intra in concurs pana la data limita, nu ma descurajez si tot ma incumet sa duc aceasta proba pana la capat. Nu puteam sa o ratez, mai ales ca sunt una dintre persoanele care isi doresc sa transmita mai departe retetele si traditiile romanesti.

Fiind in apropierea zilei de 8 martie, de cand am trimis datele pentru a primi mucenicii, m-am gandit ca o sa ii fac si mamei o surpriza, o voi servi cu o farfurie aburinda de mucenici aromati cu scortisoara si nuca coapta!

Am trimis asa de bine mesajul in Univers, incat pachetul de la Baneasa a venit azi, 8 martie. Am simtit nostalgia copilariei, de cand l-am primit. Eram copilul care asteapta cu nerabdare sa primeasca un cadou dorit. L-am desfacut si am vazut acei opt mici, care parca imi sopteau ca vor sa devina un preparat de poveste.

De data asta, luna martie este altfel, incepe cu o poveste.

A fost odata ca niciodata mucenicii Baneasa.

Intr-o zi frumoasa de martie, am cautat reteta bunicii de mucenici si m-am pus pe treaba.

Ingrediente:

  • 5 litri de apa
  • 2 pungi de 200 g mucenici Baneasa
  • 400 grame zahar
  • 2 sticlute esenta de rom
  • 2 fiole esenta lamaie
  • sare

Pentru servire:

  • 300 grame nuca macinata (coc nuca la cuptor 10 minute si apoi o macin)
  • scortisoara pudra

Punem apa la fiert cu zaharul si un praf de sare. Cand apa clocoteste, adaugam mucenicii si ii lasam sa fiarba aproximativ 10-20 de minute, in functie de preferinta fiecaruia. Oprim focul, adaugam esenta de rom si lamaie, jumatate din cantitatea de nuca si amestecam. Acoperim oala si lasam sa se impreuneze aromele pentru o ora.

Si… magie! Dupa o ora, in care, din nou, nerabdarea mi-a fost partenera, am pus repede mucenicii intr-un castron, am presarat nuca si scortisoara si am savurat prima lingura!

Am pus repede si in alte castroane si am chemat familia, ca sa impartim impreuna gustul unui produs autentic romanesc.

Si-am incalecat pe-o sa si am facut mucenici!

Raman la parerea ca mucenicii traditionali muntenesti sunt unul dintre vestitorii primaverii. Trebuie sa ii incercati! Chiar daca nu sunteti as in bucatarie, cu aceasta reteta atat de simpla, veti reusi.

Reteta mea este o combinatie intre reteta bunicii si reteta de la Baneasa.

Reteta de mucenici de la Baneasa o gasiti aici: https://www.pastebaneasa.ro/retete-de-paste/mucenici-muntenesti-fierti-108

De asemenea puteti urmarii pagina de Facebook a celor de la Baneasa: http://www.facebook.com/pastebaneasa, unde veti gasi si numeroase concursuri

Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog 2023.

#MuceniciBaneasa, #MuceniciMuntenesti, #PasteBaneasa, #GatestecuBaneasa, #GustulBaneasa, #BunatatiBaneasa

One thought on “Mucenicii Baneasa

Leave a comment