Rasaduri de la samanta pana la plantat in gradina

Buna dimineata! Daca tot incepe sezonul de gradinarit, m-am gandit sa scriu.

Articolul este scris de mine, o persoana, nascuta si crescuta la asfalt, care de cativa ani s-a mutat la o casuta, cu o mica gradinita, in care incerc sa cultiv de toate, sa am si cativa pomi fructiferi si flori si pana acum mi-a iesit. Articolul nu este pentru persoane cu experienta, este pentru cei ca mine, care o iau de la zero si totusi vor sa stie ce pun in farfurie. Am facut precizarea, ca sa nu dati cu pietre, ca nu e un articol profi 😂 Tot ce voi scrie sunt invatate de-a lungul a cativa ani de gradinarit, de la alti oameni faini, care mi-au impartasit sfaturile lor si carora le multumesc sau din propria experienta.
Cum fac eu rasadurile de la samanta pana la plantat? 😍

Poate nu sunt perfecte, dar va garantez ca, in fiecare an, am rezultate pe masura 🥰

Semintele:

  • germineaza cat mai bine cu cat sunt mai recente, cu cat trec anii germinatia va fi mai slaba. De aceea, cand recoltam semintele, acestea se pun in pahar cu apa si le lasam o zi, doua. Cele bune se vor lasa pe fundul paharului, iar cele care raman la suprafata, de obicei sunt seci si nu vor germina.
  • se vor pastra in pliculete, intr-un loc racoros si aerisit, daca aveti spatiu, puteti chiar la frigider.
  • le-am pus direct in pamant, fara sa le fac altceva, din lipsa de timp – au rasarit cam in 5-7, maxim 10 zile, in functie de soi
  • le-am pus in apa oxigenata cam 10-15 minute, concentratie 3%, de la farmacie – este indicat pentru dezinfectarea semintelor si apoi le-am pus in pamant – au rasarit cam in 5 – 7 zile
  • le-am pus la inmuiat in apa calduta cam 10-15 minute si apoi in pamant – aici au rasarit cu o zi, doua inaintea celor neinmuiate
  • le seman in pahare cu pamant pentru rasaduri, le umezesc bine, pun paharele in caserole si apoi le bag in pungi de plastic pentru a asigura un “efect de sera”.
  • am incercat si alte metode, dar la mine astea au functionat cel mai bine

Dupa ce am sadit semintele, le tin pana rasar, undeva la caldurica, de obicei pe calorifer, la o temperatura de 21-23 grade. De asemenea, am grija ca in permanenta, pamantul sa fie umed. Daca este foare cald, ud zilnic, daca observ ca pamantul este umed, ud la doua zile. Zilnic, desfac punga in care sunt pentru 2-3 ore.

Plantutele:

Vor ramane in continuare, in conditiile de mai sus, pana vor da urmatoarele frunzulite, adica al doilea rand.

Plantutele au nevoie de lumina si apa atat cat sa le asigure o dezvoltare optima. De ce zic atat cat sa… Pentru ca de-a lungul timpului am observat ca nu toate conditiile le sunt prielnice. Nu este bine daca e prea cald, nu este bine daca e prea frig, nu le trebuie apa multa pentru ca mucegaieste pamantul la suprafata, nu le trebuie apa putina pentru ca imediat se ofilesc. Aici ma refer la plantutele care de-abia au rasarit.

Metoda mea, atunci cand mut plantutele este urmatoarea: pun fiecare fir de rosie, individual, cu pamant pana la jumatatea paharului si pe parcurs ce planta creste, suplimentez cu pamant.

In acest stadiu am folosit urmatoarele: cate un varf de lingurita de spirulina pudra cand le-am mutat in paharele de 500 ml sau le-am udat cu apa in care au fiert urzicile, diluata cu apa 50:50. Un alt remediu pe care il folosesc: daca observ ca se formeaza mucegai la suprafata pamantului, presar putina scortisoara.
Cand plantutele incep sa prinda putere si ajung cam la 15 cm, le mut intr-o camera neincalzita.
Un alt sfat: pentru ca au tendinta, ca orice planta, sa se duca spre lumina si pentru a-si forma o tulpina dreapta si viguroasa, le intorc la 2-3 zile sau atunci cand este cazul, la 180 de grade.

Cand plantuta devine mai viguroasa, are mai multe randuri de frunze si se ingroasa tulpinita, le mut intr-o camera mai racoroasa sau chiar in podul neincalzit, in functie de temperatura de afara.

Pentru seminte folosesc pahare de 200 ml si pun cate 5-7 seminte din acelasi soi, apoi pahare de 500 ml, in care pun o singura plantuta. Folosesc pamant special pentru rasaduri luat de la magazinele de profil, dar mare atentie, am luat de la unele firme si nu a fost bun

Cam atat pentru astazi, pe parcurs voi incerca sa mai fac completari, daca mai apar si voi continua cu alt articol referitor la mutarea rasadurilor in gradina.
Articolul este scris strict din punctul meu de vedere, cu sfaturi aplicate la rasadurile mele.
La mine conditiile sunt mai nepotrivite pentru a creste rasaduri, dar daca vrei, poti… De aceea, am scris acest articol pentru a da un pic de curaj celor care poate nu au toate conditiile, dar le este teama sa incerce.





Leave a comment

Text Widget

This is a text widget, which allows you to add text or HTML to your sidebar. You can use them to display text, links, images, HTML, or a combination of these. Edit them in the Widget section of the Customizer.