Cozonac de post

De cativa ani buni fac cozonac de sarbatori, dar nu am facut niciodata cozonac de post. Dar cum orice lucru are un inceput, a venit si randul cozonacului de post. Am fost un pic retinuta sa scriu reteta, dar dupa verdictul dat de degustatori, mai ales al sefului mare, care este fan prajituri fine, mi-am dat seama ca este o reusita si am zis ca e musai sa o impartasesc si cu voi, cititorii mei.

Am studiat mai multe retete si pana la urma am facut o combinatie, la o reteta era zahar prea mult, la alta se folosea suc acidulat si nu sunt fanul sucurilor din comert etc., dar pana la urma produsul final este reusit si gustos.

Este un cozonac care se face usor, intr-un timp destul de scurt, pentru un produs dospit – in circa trei ore jumatate – patru este gata copt si cu ingrediente la indemana tuturor. Eu am improvizat cate ceva, am folosit si ingrediente, care poate nu toata lumea le are in casa, dar care se pot inlocui foarte usor.

E timpul sa incepem ca de povestit mai avem timp!

Ingrediente:

Aluat:

  • 450 grame faina alba 700
  • 10 grame drojdie uscata
  • 100 grame zahar
  •  80 mililitri ulei
  • 240 mililitri apa
  • o lingura otet
  • un praf de sofran / turmeric pentru culoarea galbena (optional)
  • 1/2 lingurita sare
  • esenta vanilie, esenta portocala

Umplutura:

  • 200 grame nuci
  • 2 linguri cacao
  • capsuni pentru iarna – se pot inlocui cu fructe confiate, stafide sau alte fructe scurse bine de zeama
  • apa de flori de portocal – se poate inlocui cu esenta preferata sau cu un coniac bun
  • sirop de artar / zahar

In plus:

  • 2 linguri cafea pentru uns cozonacul
  • putin zahar brut pentru ornat

Mod de preparare:

Se poate face manual sau cu robotul. Drojdia cu 50 mililitri apa si 10 grame apa se amesteca intr-un vas micut si se lasa ateva minute sa dospeasca. Intr-un vas sau in vasul mixerului se pun toate ingredientele, mai putin uleiul, se adauga drojdia si se amesteca bine pentru omogenizare. Adaugam uleiul in cateva transe (3-4) si amestecam de fiecare data pana la incorporarea lui totala pana obtinem un aluat omogen, nelipicios si pufos la atingere.

Cateva precizari:

  • in functie de tipul de faina s-ar putea sa ceara mai mult lichid sau mai multa faina
  • daca doriti mai dulce, puteti adauga inca 20 – 30 grame de zahar in plus
  • puteti folosi apa minerala, eu nu am avut

Punem aluatul intr-un vas uns cu ulei si lasam la crescut, cel putin, pana isi dubleaza volumul, la mine a durat o ora, dar a fost si foarte cald afara.

 

Cat timp creste aluatul, pregatim umplutura. Nuca, o prajim optional si o tocam grosier cu ajutorul blenderului sau o sfaramam cu ajutorul merdenelei – termenul folosit in patiserie (vergea, sucitor de intins aluatul). Amestecam toate ingredientele pana formam o pasta mai groasa, dar buna de intins. Aici nu am dat cantitati la apa de flori de portocal / esenta sau ce folositi si nici la siropul de artar / zahar pentru a le potrivi fiecare dupa gustul propriu.

Rasturnam aluatul pe masa unsa cu ulei si cu ajutorul palmelor il intindem cat mai subtire intr-o forma patrata. Punem pe trei sferturi din aluat umplutura si fructele, dupa preferinta fiecaruia, eu le-am asezat asa:

IMAG3276[1]

Rulam si capatul pe care l-am lasat liber, il taiem in fasii orizontale si incercam sa facem un model:

Punem cozonacul in forma si il lasam sa creasca pana ajunge cat forma. Inainte sa il punem la cuptor, il ungem cu cafea si presaram zahar.

Incingem cuptorul la 180 grade Celsius si coacem cozonacul, aproximativ 40 de minute, in functie de cuptorul fiecaruia. Il scoatem din cuptor, il mai ungem cu putina cafea si il lasam sa se raceasca, punand forma 10 minute pe una din partile laterale si 10 minute pe cealalta parte, pentru a nu se lasa cozonacul. Il scoatem din forma si il lasam sa se raceasca complet.

Apoi urmeaza rabdarea, niciodata nu am asteptat cu atata nerabdare sa tai un cozonac, eram tare curioasa sa vad cum a iesit, mai ales ca era “new entry”.

Concluzia: un cozonac usor de facut si tare gustos, ideal pentru cei care tin post, dar si pentru vegetarienii, care nu mananca lapte, unt si oua.

IMAG3291~2[1]

Daca v-a placut, astept o apreciere, un comentariu si de ce nu un share, poate surade si prietenilor dumneavoastra! Multumesc! 🙋

Serviti cu multa placere!

Dati Like paginii: https://www.facebook.com/Bucate-alese-Our-Passions-1226866030704633/

sau

Join grupului https://www.facebook.com/groups/889365154552046/?ref=group_header si veti fi la curent cu retetele mele!

And that`s all !!!

Leave a comment